poniedziałek, 16 stycznia 2012

Farcela

Czasownik, tak moi drodzy czasownik, niby pozornie bez końcówki -are, ere, ire, a jednak czasownik. Bo "farcela" to fare + ci + la.
Jest to tzw. verbo pronominale, czyli czasownik, do którego "doklejamy" pronomi czyli dopełnienia.
W tym przypadku aż dwa: ci oraz la.
I jak to z verbi pronominali bywa, dopełnienia zmieniają kompletnie znaczenie czasownika.
"Fare" czyli po prostu robić nagle oznacza: dać sobię radę, wytrzymać (nie patrzę do słownika, tłumaczę z głowy).

Odmieniamy tylko czasownik fare, ci (które zamieniło się w ce) oraz la pozostają bez zmian.
I tak odpowiednio w czasie presente indicativo mamy:
io ce la faccio, tu ce la fai, lui/lei ce la fa
noi ce la facciamo, voi ce la fate, loro/Loro ce la fanno

- Non ce la faccio piu' - już dłużej nie dam rady, już dłużej tego nie wytrzymam.
- Ce la fai? - Dasz radę?

Jeśli chcemy do zwrotu dodać dodakowy czasownik "dać radę coś zrobić", wówczas posiłkujemy się przyimkiem "a".
- Ce la fai a scendere? - Dasz radę zejść (np. ze schodów)?
- Ce la fai a spingere? - Dasz radę pchnąć (np. drzwi)?

Jeśli dodatkowy czasownik rozpoczyna się na samogłoskę "a" np. aprire, wówczas musimy do przyimka "a" dodać spółgłoskę "d":
- Ce la fai ad aprire? - Dasz radę otworzyć?

Przy innych samogłoskach nie jest to konieczne, ale nie jet też błędem:
- Ce la fai ad uscire? - Dasz radę wyjść?

Chiaro? :)

5 komentarzy:

  1. Ewo, mój bleferski zapał jak widać trochę słomiany:) Nadrobię zaległości, promesso, jak tylko coś fajnego i rzeczywiście użytecznego i sensowmego wpadnie mi do głowy... saluti dc

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo pomógł mi ten wpis. Obecnie zaczynam samodzielną naukę j. włoskiego i często uczę się z blogów oraz programów multimedialnych. Za pewien czas będę chciał też udać się na kurs językowy - https://lincoln.edu.pl/warszawa/. Niektóre rzeczy takie jak np. wymowa lub akcentowanie lepiej jest ćwiczyć z innymi rozmawiając na różne tematy po włosku.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie jestem pewna, czy język włoski jest dla mnie ale miałam epizod w swoim życiu kiedy uczyłam się tego języka obcego. bardzo w nauce pomagała mi aplikacja mobilna https://www.jezykiobce.pl/52-aplikacje gdzie w dość szybkim czasie pojęłam wiele nowych rzeczy.

    OdpowiedzUsuń